2021. május 16., vasárnap

Épphogy tűzgömb Budapest nyugati egén

2021 május 15-én éjszaka 23:19-kor csinos tűzgömb húzott végig Budapest nyugati egén. A jelenség olyan hosszan futott az égen, hogy mind a dél-nyugatra (színes), mind az észak-nyugatra (fekete-fehér) néző kamerám megfogta hullás közben. Gyorsan kerestem hozzá pár meteorológiai kamera képet és kiszámoltam az adatait. A nyomvonal számításhoz egy Szlovák kamera képét választottam a nagyobb bázistávolság miatt.



A meteornak mindkét kamerán csak egy-egy részlete látszik, sem a felfénylés sem a kialvás pontos helye nincs a képeken. Ilyen felvétel is van, de mivel ez a hullás csupán 'csinos' - egyértelműen nem dobott meteoritot - ezért ebben az esetben elhanyagoltam ezek kiszámítását. A budapesti kamera képén tehát 89km-es magasságban jelent meg, a légkörünket 21 fokban eltaláló meteor. 34 km/s sebességgel tett meg 76 km-t a felvételen Tés-től Mosonszentmiklósig, alig több mint 2 mp. alatt. A felvételről 61,9 km-es magasságban száguld le a meteor maradéka. Ezt a csodálatos tűzijátékot egy alig 3 cm átmérőjű, 31 grammos test okozta, (fotografikus tömeg) mely teljesen elgétett. Légkörünknek még a sűrűbb részeit sem érte el. Legnagyobb fényességét 68,6 km-es magasságban érte el -4,5 abszolut magnitudoval, így pont elérve a tűzgömbnek nevezhetőség határát.


A naprendszerbeli pályagörbe érdekessége, hogy ez a kis kavics, pályájának belső részén közelebb járt a Naphoz mint legbelső bolygónk a Merkúr.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése